آنالیز رابطه ی بین عرضه، تقاضا و قیمت

قیمت کالا و خدمات

قیمت فروش کالا یا خدمات شما مبتنی بر عرضه ی صورت گرفته از سوی شما و تقاضای مشتری می باشد. اگر قیمت کالا یا خدمات شما بسیار بالا باشد تقاضا کاهش و سود شما نزول خواهد یافت. اگر قیمت کالا یا خدمات شما بسیار پایین باشد، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای پوشش دادن هزینه هایتان، در معرض ریسک یا خطر خواهید بود. در ضمن شما باید مراقب رقبای خود نیز باشید. زمانی که برای فروش یک کالا تبلیغات انجام می دهید ممکن است همزمان رقبای شما نیز اقدام به فروش کالای خود نمایند، و این امری تصادفی نیست. برای راضی نگاه داشتن مشتریان خود و اجتناب از عدم تعادل در عرضه باید سعی در متعادل نمودن عرضه ی کالای خود با تقاضای مشتریانتان نمائید.

عرضه و قیمت

عرضه مقدار کالا یا خدماتی است که شما در قیمت های مختلف ارائه می دهید. شما زمانی تمایل به عرضه ی بیشتر کالا ها و خدماتتان خواهید داشت که قادر به فروش آنها در قیمت های بالاتری باشید. ولی در اینجا نقطه ای وجود دارد که در آن اگر قیمت بسیار بالا باشد تأثیر منفی بر فروش شما خواهد داشت. در این نقطه شما یا باید قیمت را کاهش دهید تا خریداران جدیدی را جذب نمائید یا کالا و خدمات خود را به اندازه ای توسعه دهید که توجیه کننده ی قیمت های بالا تر باشد.

عرضه و بازار

با افزایش نیروی کار و مواد اولیه یا نهاده ها، هزینه های شما نیز افزایش خواهند یافت. در این حالت شما می توانید به منظور اجتناب از افزایش قیمت، تولید خود را کاهش دهید. از سویی دیگر پیشرفت های تکنولوژیکی می توانند موجب کاهش هزینه های شما شوند، بنابراین شما می توانید بدون افزایش قیمت، عرضه ی کالا یا خدمات خود را افزایش دهید. رقبای شما نیز تأثیر مستقیمی بر میزان عرضه در بازار موجود دارند. افزایش قیمت فروش، رقبای جدیدی را جلب خواهد نمود که مایل به ورود در بازار می باشند. این عرضه ی اضافی موجب کاهش قیمت فعلی می شود. در این وضعیت شما یا باید قیمت کالا و خدمات خود را کاهش دهید، که بدین ترتیب همراستا با رقبایتان خواهید بود، و یا اینکه ریسک نموده و از فروش منصرف گردید.

تقاضا و جایگزینی

تقاضا و قیمت کالا ها و خدمات شما، رابطه معکوسی با یکدیگر دارند. با در نظر گرفتن تعادل بین تمامی عوامل مؤثر، با کاهش قیمت، فروش شما افزایش و با افزایش قیمت فروش شما کاهش خواهد یافت. اگر افزایش قیمت کالا ها و خدمات شما بسیار زیاد باشد در اینصورت کالا ها و خدمات جانشین شروع به تأثیر گذاری بر تقاضا خواهند نمود. جایگزینی زمانی رخ می دهد که شما یک محصول را با یک محصول مشابه دیگر جانشین نمائید. بطور مثال شما بعنوان یک تولید کننده، همبرگر هایی را در اختیار رستوران های فست فود قرار می دهید. این رستوران ها سعی می کنند خود را از رقبایشان متمایز گردانند. بنابراین قیمت همبرگر تولیدی شما را به قیمتی بالاتر از قیمت رقبای شما افزایش می دهند و بنابراین مشتریان شما همبرگر های رقیبتان را ارزان تر دیده و بدان راغب تر می شوند. 

 

منبع: وحید جعفری

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *