اقتصاد مقاومتی

استقلال اقتصادی ، اقتصاد مقاومتی؟

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اصل چهل و سوم به بررسی استقلال اقتصادی می‌پردازد. در ابتدای این اصل چنین آمده‌است:

«هدف عالی جمهوری اسلامی ایران، تحقق استقلال اقتصادی، رفع فقر و برآوردن نیازهای در حال رشد انسان‌هاست. اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، بر اساس ضوابط زیر استوار است:…»

بدین ترتیب، یکی از اهداف عالی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تحقق بخشیدن استقلال اقتصادی و برآوردن نیازهای در حال رشد انسان‌هایی است که در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند. هدف، پاسخگویی به نیازهای انسان با حفظ آزادگی او قرار داده شده‌است. از دیدگاه جمهوری اسلامی ایران، کسب استقلال اقتصادی یک وظیفه انقلابی است که به مبارزه احتیاج دارد.

پس از مشاهده خبرهای جنگ تجاری بین آمریکا و چین بیشتر کنجکاو شدم. در یک جای دیگه بریتانیا به دنبال خروج از اتحادیه اروپاست. بین ژاپن و کره محدودیت واردات کالا وضع شده. چه شده؟ در کشورهای اروپایی قوانین محدودیت پذیرش مهاجران وضع شده که ریشه اقتصادی داره. آیا کشورها به دنبال کاهش مراودات تجاری هستند یا به دنبال استقلال اقتصادی؟ مدت زمان زیادی از ارائه رویکرد اقتصاد مقاومتی توسط رهبر ایران نمیگذره. ظاهرا کشورهای دیگه خیلی زودتر از ما به سمت استقلال اقتصادی برای در امان ماندن از تکانه های اقتصاد جهانی و بازارهای بین المللی حرکت کردند.

منبع: وحید جعفری ، اقتصاد، تجارت ، تکنولوژی

3 دیدگاه دربارهٔ «استقلال اقتصادی ، اقتصاد مقاومتی؟»

  1. زهرا مرادی

    سلام دکتر وحید جعفری
    لطف میکنید مدل های توسعه اقتصادی روز دنیا رو که مرتبط با اقتصاد مقاومتی هست توضیح بدید؟
    ممنون میشم

    1. با سلام و احترام
      بله در رابطه با مدل های توسعه ای که همگی به شکلی تولید داخل به شکل رقابتی مدنظر دارند پستی قرار خواهم داد.
      موفق باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *