ارز دیجیتال

ارز دیجیتال، توهم هزاره سوم

ارزهای دیجیتال:

ارزهای دیجیتال (Cryptocurrency) نظیر بیت کوین یا اتریوم نوع خاصی از پول به شکل دیجیتال هستند که بر اساس علوم رمزنگاری ایجاد شده اند. اکثر این نوع ارزها برای استفاده از ویژگی‌های ضروری مانند غیرمتمرکز بودن، شفافیت و تغییرناپذیر بودن از نوآوری زنجیره بلوکی (بلاک چین) استفاده می‌کنند.

ماهیت غیرمتمرکز این نوع ارزها به معنی عدم کنترل نهاد، گروه یا سازمانی آن‌ها می باشد.

ارزهای دیجیتال را می‌توان به صورت مستقیم و بدون دخالت واسطه‌ در اینترنت به شخص دیگری انتقال داد. یعنی برای ارسال ارزهای دیجیتال بین افراد نیازی به افتتاح حساب در بانک، استفاده از خدمات آن ها یا هر سازمان واسطه‌ دیگری نخواهیم داشت.

رمزارزها همانند ارزهای رایج کشورها مثل ریال و دلار پول‌هایی هستند که با سازوکار متفاوتی ایجاد و توزیع می‌شوند. فرآیند ایجاد برخی از این ارزها مانند بیت کوین با دستگاه ماینینگ انجام می‌شود و برای تعدادی دیگر از آن‌ها، تمامی سکه‌ها از قبل به صورت مستخرج در شبکه مربوطه قرار می‌گیرند.

تولید ثروت:

قدیما هر کس پولدار بود میگفتن یا گنج پیدا کرده یا دستگاه پول چاپ کن داره. فکرش رو میکردید یک روزی برسه با یک دستگاه که به برق متصل بشه با مصرف برق پول تولید کنید بدون اینکه ذره ای عرق بریزید؟!

آیا واقعا به همین سادگی میشه پول درآورد؟ اگه همه مردم کره زمین به این شکل بخواهند تولید ثروت کنند چه بر سر مصرف انرژی و گرمایش زمین میاد؟ در شرایطی که این حجم از پول بخواد تولید بشه آیا ارزش این نوع ارزها مثلا بیت کوین به مرور زمان کم نخواهد شد؟

منبع: وحید جعفری– اقتصاد – تجارت – تکنولوژی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *